Waarom deze nationale stichting?

In Nederland bestaan momenteel alleen een handjevol stichtingen en/of initiatieven die zich geheel of ten dele de bescherming van mensen tegen malaria ten doel stellen. Er bestaat nog geen initiatief dat zich specifiek richt op de eliminatie van het probleem. Hiervoor is specifieke kennis en ervaring een vereiste en die heeft de Nederlandse Malaria Stichting in huis. De stichting ziet het als haar taak om de verschillende malaria initiatieven in Nederland bij elkaar te brengen en gezamenlijke activiteiten te ontwikkelen en coördineren.

Ook internationaal gezien zijn de ideeën en activiteiten van de Nederlandse Malaria Stichting vernieuwend en uitdagend. Als stichting die zowel praktijk, wetenschap en voorlichting integreert, levert ze een unieke bijdrage aan de mondiale behoefte om malaria op een ecologisch verantwoorde manier te bestrijden.

Wij staan voor eerlijkheid en transparantie. Ons team werkt vanuit passie, expertise en jarenlange werk- en woon- ervaring in Afrika, Azië en Latijns Amerika. We behandelen onze donateurs en partners met respect en hanteren een verantwoord financieel beleid.

De Nederlandse Malaria Stichting is opgericht op initiatief van Prof. Bart Knols,Bart knols malaria deskundige) en Drs. Ingeborg van Schayk (communicatie & malaria deskundige) beiden sinds 1992 actief op het gebied van de malaria bestrijding. Ze hebben jarenlange ervaring in ontwikkelingslanden, met name in Afrika. Ingeborg heeft in Kenia het malaria informatie project, MalariaWorld geïnitieerd. MalariaWorld is inmiddels uitgegroeid tot het grootste internationale malaria platform voor malaria professionals ter wereld.

Ingeborg van Schayk

Dit interactieve portaal voorziet momenteel wereldwijd 7900+ malaria professionals van de laatste wetenschappelijke informatie over malaria, en biedt mogelijkheden om te netwerken en informatie uit te wisselen. MalariaWorld publiceert haar eigen elektronische wetenschappelijk Open Access tijdschrift MW Journal en wordt gesteund door 48 vooraanstaande experts uit de internationale wereld van de gezondheidszorg.