MALARIA

Malaria

Malaria is een levensbedreigende ziekte. Het wordt veroorzaakt door een parasiet die van de ene op de andere mens wordt overgedragen door de beet van een geïnfecteerde Anopheles mug. Mensen die lijden aan malaria hebben vaak last van koorts, rillingen en griepachtige symptomen. Als malaria niet snel behandeld wordt kunnen mensen eraan dood gaan. In 2018 kregen volgens de Wereldgezondheidsorganisatie minstens 228 miljoen mensen malaria waarvan er zeker 405.000 overleden zijn. De meesten van hen waren jonge kinderen in Afrika.

De levenscyclus van de malariaparasiet

Drones als wapen in de strijd tegen malaria

Stop de handel in nep malaria medicijnen

Malaria in Nederland

Vroeger kwam malaria ook in Nederland voor. Tussen 1945-1955 werd malaria in Nederland bestreden door het effectief behandelen van patiënten met medicijnen en door het gebruik van DDT voor het bestrijden van muggen. Pas in 1970 werd Nederland, als een van de laatste landen in Europa, door de Wereldgezondheidsorganisatie officieel ‘malaria vrij’ verklaard.

Malaria krijg je door een beet van een mug die tot het geslacht Anopheles behoort. Een normale Nederlandse mug kan dus geen malaria overbrengen. Wel komen er in Nederland nog malariamuggen voor, zij het in lage aantallen en niet in de stedelijke omgeving. Slechts uiterst zelden zal een persoon in Nederland malariaparasieten bij zich dragen die muggen kunnen infecteren. De kans om malaria in Nederland op te lopen is daardoor verwaarloosbaar klein. En ook al nemen waterrijke gebieden toe in aantal en omvang, over een terugkeer van malaria in Nederland hoeven we ons vooralsnog geen zorgen te maken.

Informatie en reizigersadvies
Voor meer informatie over malaria en voor reizigersadvies verwijzen wij naar de daarvoor bestemde organisaties:
DISCLAIMER: De informatie op deze website is bedoeld voor informatieve doeleinden en is niet bedoeld als een vervanging voor het advies verstrekt door uw eigen arts of andere medische professional. De Nederlandse Malaria Stichting aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor fouten of weglatingen of resultaten van eventuele acties op basis van deze informatie. U dient geen gebruik te maken van de hierin opgenomen informatie voor de diagnose of behandeling van een gezondheidsprobleem of ziekte, of het voorschrijven van medicatie. Als u vermoedt dat u een medisch probleem heeft, neem dan onmiddellijk contact op met uw arts. Raadpleeg altijd uw arts of een bevoegde persoon of organisatie voor het meest recente advies voorafgaand aan uw reis.